I förra inlägget  FLAGGTILLVERKNING DEL 1 
skrev jag om Hållbart företagande och hur komplicerat det är att göra rätt när man ska köpa något.
Hur kan man veta om en produkt är bättre än en annan gällande miljöperspektivet.
Flaggor är en förbrukningsprodukt förutsatt att de används på vanligt sätt, dvs i en flaggstång eller på liknande sätt.
Nu kommer man till frågan hur man kan räkna och jämföra.

DIGITALPRINT.
Tekniken att trycka logotyper på flaggor har gått från att nästan vara 100%  screentryck till allt mer digitalprint.
Tänk er en bläckstråleskrivare som ni kanske har till er dator, fast rätt mycket större. Det är detta som vanligen kallas digitalprint.
Material, dvs typ av textil, som oftast används för flaggor som digitalprintas kallas ofta Tricotstickad polyester med vikt ca 110 gr per kvadratmeter.

SCREENTRYCK.
Tänk er ett långt bord, kanske 30-50 meter. Textilen rullas ut på bordet och ramar med ett finmaskigt nät placeras ovanpå textilen.
Det finmaskiga nätet släpper på valda ytor igenom färg som pressas av en skrapa eller rulle.
Material, dvs typ av textil, som används för flaggor som screentrycks kan vara Tricotstickad polyester med vikt ca 110 gr per kvadratmeter, eller
en tekniskt sett starkare textil som är vävd och som kan vara Marinpolyester med vikt ca 160 gr per kvadratmeter.

HÄR KOMMER EN POÄNG.
Hur länge håller flaggorna om man jämför dessa under en tid. Sätter man upp flaggor tillverkade av olika typer av textil sida vid sida i deras naturliga miljö så får man svaret.
Nu menar jag förstås inte att ni ska behöva göra detta för att få svaret. Jag har svaret och delar gärna med mig.

HÄR KOMMER YTTERLIGARE EN POÄNG.
Jag kan nu erbjuda Digitalprintade flaggor i 4 färg ( CMYK ) på Marinpolyester 160 gr som håller betydligt längre än Tricotstickad polyester.
Detta betyder att alla nu kan få flaggor med obegränsat antal färger i layouten på textilen Marinpolyester 160 gr per kvadratmeter.

SLUTPOÄNGEN.
Nu har ni möjlighet att få bästa tänkbara flaggor hållbarhetsmässigt och därigenom minska er påverkan på miljön.

Mats Wedlin
Flaggorett AB